Byggstart för Nordens hamn vid Indiska oceanen

Indien investerar nu stort i Chabahar vid Omanbukten, Iran. Hamnen är slutstation för östra benet på nord-syd-korridoren genom Afghanistan till Ryssland och Europa. Den byggs av indiska koncernerna Kandla och Jawaharlal Nehru och beräknas öppna i slutet på 2016.

Till skillnad från västra benet, som börjar i Bandar Abbas vid Hormuzsundet, sitter det östra direkt ihop med motorvägen Garland i Afghanistan som binder samman de fyra storstäderna Herat, Kandahar, Kabul och Mazar-e-Sharif. Indiens intresse för Chabahar har varit på gång sedan 2000 men blivit allvar i och med Rouhanis makttillträde.

När sanktionerna mot Iran var som hårdast skapade Indien rubriker genom att direkt byta livsmedel mot iransk olja, utanför det frysta finanssystemet. Genom sjö-land-korridoren kringgår Indien brittiska imperiets utnyttjande av Pakistan för att blockera åtkomsten till Afghanistan, Centralasien, Ryssland och Europa. Godstransporter mellan exempelvis Malmö och Bombay kommer via Chabahar uppskattningsvis gå 50 procent fortare mot idag.

Indisk-pakistanska relationer kan mjukas upp i och med den hamn Kina samtidigt bygger i Gwadar, Pakistan nära iranska gränsen. Iran har redan byggt stora oljeraffinaderier i Gwadar och är i färd med att dra pipelines.

Iran har dessutom avsatt 14000 hektar för Chabahars anslutande frihandels- och industriområde, finansierat av Indien och flertalet europeiska investerare, särskilt tyska, ivriga att etablera sig på de allt kapitalstarkare asiatiska marknaderna.

Sverige har således ett och ett halvt år på sig att reservera en kajplats i både Chabahar och Gwadar.

Bakgrund:
http://larouche.se/artikel/overlevnadsklubben-andrar-den-eurasiska-kartan


http://www.larouche.se/artikel/iran-en-bro-mellan-kontinenter