Kina överträffar sig självt med nya jätteprojekt

Kina gör det som alla länder borde göra: bygger jättelika infrastrukturprojekt, för att förbättra livskvaliteten för sina invånare, och hjälper till att exportera den tekniken till resten av världen. Förr var det USA som innehade den tätplatsen som föregångsland i världen.

För Kina, liksom för de andra BRIKS-länderna, är den här inställningen bara naturlig och självklar. Ett tydligt exempel på det är att 290 mil ny höghastighetstågräls har öppnats för trafik bara de senaste månaderna, vilket gör att Kina nu har sammanlagt ca 1.400 mil höghastighetstågräls. Man kan jämföra med USA, där man i Kalifornien just har tagit de första spadtagen till 130 mil räls för höghastighetståg, som ska öppnas för trafik år 2029, och nu har ca 72 mil befintlig räls.

Kina är alltså helt inställt på ekonomisk utveckling och tekniska framsteg, vare sig det gäller höghastighetståg, gruvdrift på månen för utvinning av helium-3 för fusionskraft, nya satsningar på kärnkraft, inklusive framtagning av en egen reaktortyp, medverkan i finansiering av en stor gasledning tvärs genom Asien, eller hjälp till andra länder att bygga dammar och kanaler. Läs nedan om några av de senaste och mest imponerande projekten. Med den här takten kommer Kina snart att få det amerikanska järnvägsnätet att se ut som kinesiska muren.

"Kinas projekt får kinesiska muren att se liten ut"

Kinas ambitiösa infrastrukturbyggen står i skarp kontrast till den nästan totala bristen på några sådana planer i USA, skrev New York Times den 12 januari med ovanstående rubrik. Även om man försöker ösa lite av den vanliga transatlantiska pessimismen över Kinas anmärkningsvärda bedrifter, så kan man inte blunda för mängden projekt som Kina är i gång med. Man ger en kort översikt över den internationella omfattningen av Kinas satsningar (bl.a. Nicaraguakanalen och tunneln under Berings sund), men koncentrerar sig sedan på utvecklingen inom landets gränser.

"I november gav den mäktiga utvecklings- och reformkommissionen klartecken för planerade satsningar på 21 mycket stora infrastrukturprojekt, inklusive nya flygplatser och räls för höghastighetståg, som beräknas kosta nästan 115 miljarder dollar", skrev New York Times, bland annat:

- En tunnel från Dalian till Yantai, världens längsta undervattenstunnel, under Bohaihavet.

- Shanghai Tower, 632 meter högt, världens näst högsta byggnad.

- I Dalian ett kollektivtrafiksystem och världens största offshore-flygplats, som byggs på en konstgjord ö.

- I Peking världens största byggnad, The New Century Global Center, nästan tre gånger större än Pentagon.

- En bro över Jiaozhoubukten, världens längsta bro över hav, 42 km lång, med sexfilig körbana, invigd 2011.

- Shanghais djupvattenhamn Yangshan, anlagd 3 mil ut i Östkinesiska havet, förbunden med en av världens längsta broar, vilket gör Shanghai till världens största hamn för containerfrakt.

Där finns förstås också arbetet med att leda vatten från södra till norra Kina, de öst-västliga oljeledningarna och det vidsträckta höghastighetstågnätet, som man fortsätter att bygga ut.

New York Times citerade till slut Huang Yukon, ekonom på Carnegie Endowment for International Peace, en tankesmedja i Washington: "Kina har alltid haft en historia av megaprojekt. De har det i blodet, i kulturen, i samhället. Om projekten ska ha någon effekt på landet måste de vara stora. De är av uppfattningen att det är de som ska bygga infrastrukturen åt resten av världen."

Följ nyheterna om BRICS på https://larouchepac.com/brics

Se bilderna på dessa färdiga eller planerade jätteprojekt i NYT-artikeln här: http://www.nytimes.com/2015/01/13/business/international/in-china-projects-to-make-great-wall-feel-small-.html?_r=0#