Ryssland planerar magnettåg för hela Transsibiriska på 20 timmar

Magnettåget i Shanghai är världens första bana i allmän trafik. Nu satsar Ryssland på att utveckla en egen teknik.

Ryssland bryter nu helt med den monetaristiska tvångströjan och satsar på stora projekt som att bygga magnettåg på hela Transibiriska järnvägen. Det betyder att restiden på hela den 9300 km långa sträckan mellan Moskva och Vladivostok kommer att kortas från 136 timmar till 20!

Ryssland kommer att då genomföra den största biten av den vision som EAP har kämpat för i mer än 20 år. Att förverkliga den nya Sidenvägen med modern teknik så att man skall kunna ta tåget från Stockholm och efter 1 timme vara i Helsingfors och efter ytterligare två timmar vara i Moskva och till kvällen vara i Kina. Förutsättningen är att också Sverige bryter med den brittiska krigspolitiken mot Ryssland och Kina, bygger tunneln via Åland till Finland och satsar på magnettåg.

Det är Itar-Tass som den 22.5 rapporterade att Ryska järnvägen har skrivit kontrakt med Rosatom Corporation om att utveckla ett magnettåg för denna sträcka. Redan tidigare har Rosatom meddelat att man ingått ett partnerskap med ryska järnvägen om att utveckla magnettågstekniken för godstransport. I projektet ingår att bygga en 3 km testbana för att kunna frakta containers i hamnstaden Ust-Luga vid finska viken på andra sidan Östersjön, där Ryssland håller på att bygga den första nya staden sedan Sovjet upplöstes. Denna anpassning av magnettågstekniken för godstransport kommer att vara viktig för att dra full nytta av den nya transsibiriska magnettågslinjen så att hela sträckan kan bli en enda utvecklingkorridor där varor vidareförädlas med magnettåget som en automatiserad sammanlänkning av olika fabriker.

Ryssland kommer att utveckla rälsen (där motorn sitter) för sin nya magnettågsteknik på Yefrimovinstitutet för elektrofysisk apparatur och använda sig av permanentmagneter och supraledande material. Sergej Kirijenko, chef för den högteknologiska kärnkraftstillverkaren Rosatom sa till Itar-Tass:
- Tillverkningen kommer inte vara beroende av imporerade komponenter, och kommer därför att skapa ett högteknologiskt segment i den ryska industrin som kommer att kunna konkurrera med utländska producenter på den globala marknaden i framtiden.

Därmed skulle Ryssland skaffa sig den nya industri, som Sverige kunde byggt genom att vara först med magnettågstekniken. Det var det som EAP förespråkade för att rädda SAAB-fabriken i Trollhättan, att staten i stället för att köpa Nuon skulle ta över fabriken och lägga beställningar på magnettåg och spårtaxi för att sätta den i fullt arbete. Men det tackade näringsminister Maud Olovsson och regeringen nej till och gjorde i stället Sveriges sämsta affär någonsin.

Nu är det Kina, Japan och Sydkorea som utvecklat magnettågstekniken. Både i Japan, Seoul och i Peking har man utvecklat lokaltrafiksystem baserad på magnetågsteknik. I Seoul skall den nya banan från flygplatsen komma igång i juli. I Peking planeras den magnetdrivna lokaltrafiken komma igång nästa år. Japan har redan sitt lokaltrafiksystem Linimo igång och har nu klartecken för att börja bygga sträckan Tokyo- Nagoya med sin teknik av magnettåg för hastigheter kring 500 km/tim. Detta system har också erbjudits till USA för en linje mellan New York och Washington. Ryssland diskuterar som en del av sin magnettågssatsning, att göra avtal med Sydkorea att bygga deras lokaltrafiksystem mellan några förorter till S:t Petersburg. Det kan bli det första magnettåget i drift i Europa.

http://en.itar-tass.com/russia/732739

Se videon om världslandbron med magnetåg genom hela världen på http://larouche.se/artikel/eaptv-varldslandbron

Läs mer om EAP:s kampanj för magnettåg på http://www.larouche.se/nyheter/2014/05/05/bygg-ostlanken-som-magnettag och  http://www.larouche.se/nyheter/2014/05/05/vi-vill-ha-en-framtid-for-sverige och http://www.larouche.se/nyheter/2010/03/11/nya-hoghastighetstag-blir-stenalder

Källor:

http://ing.dk/artikel/rusland-vil-bygge-9300-km-transsibirisk-magnettogbane-168631
http://ing.dk/artikel/skt-petersborg-faar-europas-foerste-magnetsvaevetog-166565

http://www.prnewswire.com/news-releases/gordon-atlantic-brings-together-kimmhyundai-rotem-and-national-speed-ways-llc-to-build-new-russian-commuter-maglev-245374781.html

http://ing.dk/artikel/beijing-vil-have-magnetjernbane-133185
http://www.globalrailnews.com/2014/05/27/rzd-developing-maglev-freight-t...
http://www.arirang.co.kr/news/News_View.asp?nseq=162623

Följ magnettågsfrågan och läs rapporterna på den oberoende svenska facebookgruppen "Utred magnettåg i Sverige": https://www.facebook.com/groups/138262075750/