Kina bygger nya sidenvägar också på havet

Medan Obama följde Wall Streets order och stängde staten tar Kina kommandot i Asien och bygger nya sidenvägar både på land och på havet. Det fullständiga sammanbrottet av det transatlantiska systemet reflekterades i Obamas inställda besök vid två sedan länge planerade toppmöten i Asien i början av oktober i år. I avsaknaden av Obama, som var upptagen med att träffa Wall Streets chefer för att mottaga instruktioner om att först tillfälligtstänga staten och sedan höja skuldtaket och skära ner i välfärden, visade Kina vägen och föreslog och fick bifall för en rad stora satsningar i Asien. Kontrasten är tydlig mellan deras framtidssatsningar och den i Europa och USA härskande debatten om nedskärningar.

De stora projekten som föreslogs av Kinas president Xi i samband med APEC och EAS/ASEAN mötena på Bali respektive i Brunei kallas av Kina sammanfattningsvis för "De nya sidenvägarna". Namnet syftar naturligtvis på de handelsvägar som fanns från Kina mot Europa under den sena antiken och den tidiga medeltiden. Kina arbetar även inom den centralasiatiskt inriktade Shanghaigruppen SCO för samma mål.

LaRouche poängterade i en fredagssändning på larouchepac. com efter mötena i Asien att den kinesiska strategin är den som Schillerinstitutet i mängder med möten sedan 90-talet försökt få kineserna att satsa på. LaRouche kallade projektet för den "Nya sidenvägen" och kineserna valde namnet den "Eurasiska landbron" kort därefter. En del saker har gjorts även om Kina till stor del satsade på att samla dollar på hög istället - fram till och med att finanskrisen bröt ut i den transatlantiska regionen. Att man nu explicit satsar på den här strategin fullt ut är väldigt goda nyheter och Europa bör orientera sig i den riktningen istället för att bara försöka rädda ett bankrutt västerländskt banksystem.

Stora projekt (stället för stor arbetslöshet)

De kinesiska projektsatsningarna som sker genom samarbetsavtal mellan suveräna nationer, kommer förutom satsningar på järnvägsförbindelser och gruvdrift etcetera på land även att innefatta en marin sidenväg. Relaterat till det föreslås en kanal genom Kranäset i Thailand, som blir Asiens svar på Suez- och Panamakanalerna. Det är nog så viktigt. Det är dock inte bara en fråga om att bygga eller gräva något specifikt, utan om ett sätt att skapa förutsättningar för framtiden, och att ta ansvar för kommande generationer, något som varit "ute" sedan den gröna vågen svepte över väst som en destruktiv tsunami under de senaste decennierna.

Den kinesiska presidenten visar under denna resa tydligt att han avser att ersätta USA som den tongivande nationen i regionen. Användandet av ordet Sidenväg visar att man övergett isolationismen och är beredda att ta ansvar för hela Asiens utveckling. Det är välkommet när USA gått ner sig, och Europa förslavats under EU-diktat. I ett tal till de det indonesiska parlamentet föreslog President Xi att handeln mellan Kina och de tio sydostasiatiska länderna i ASEAN snart ska nå en 1 biljon dollar. Redan nu är det mer än 400 miljarder, vilket innebär att Kina gått om USA som största handelpartner för regionens länder.

Indonesiens största tidning citerade President Xi, när denne använde ett gammalt indonesiskt talesätt "pengar kan lätt förtjänas, vänner är svårare" i ett tal inför landets parlament. Poängen är tydligt riktad mot Obama och Väst. Det var nu länge sedan USA bidrog till någon verklig utveckling i världen och dessa länder vill nu utvecklas med ömsesidig hjälp. Kina är nyckelspelaren och stormakten i den ambitionen. I Indonesien kom man konkret överens om, förutom de uppenbara satsningarna på järnväg och gruvindustri, att teckna ett avtal för att Kina ska få bygga ett mycket välbehövligt monorail-system i huvudstaden Jakarta.

Chefsanalytikern på den kinesiska export- och importbanken Zhao Changhui sammanfattade läget efter toppmötena i en intervju med China radio International den 18 oktober. Han sa att den Nya sidenvägen kan komma att "rita om Asiens ekonomisk karta" och fortsatte:

"Den Nya sidenvägen kommer att innebära en väldigt framgång för de centralasiatiska länderna, bl.a. de som ligger runt Kaspiska havet, liksom för Östeuropa. Xinjang, Ningxia och andra västliga regioner i Kina kan bli blomstrande utvecklingscentra längs Sidenvägen. Afghanistan och Pakistan kan ansluta sig. Handeln i regionen har ökat dramatiskt, speciellt under de senaste 5 åren sedan Wall Street kollapsade."

På frågan om detta innebär att de ska bilda ett frihandelsområde, likt EU svarade Zhao "Det är komplicerat." Kinesiska för "i helvete heller", får man anta.

Läs resten av Monitor och Fysisk ekonomi oktober 2013 här: http://www.larouche.se/artikel/monitor-fysisk-ekonomi-oktober-2013