Lär Anders Borg hur man bygger magnettåg!

- Inga sciencefictiontåg, sa Anders Borg i Ekots lördagsintervju den 8 september och pläderade för höghastighetståg till Stockholm - Linköping resp. Göteborg - Borås med gammal rälsbunden teknik.

Sanningen är, att Borg inte kan bygga magnettåg eftersom han bara kan lappa och laga på svenska järnvägsnätet. Han kan inte med sin monetarism få fram de krediter som krävs för att bygga ett helt system på en gång. För det behöver han ett kreditsystem (och innan dess Glass-Steagall för att inte kasta mer pengar till bankerna.) Läs om de tre stegen för att lösa den ekonomiska krisen kunna bygga för framtiden.

Varje krona han investerar måste han dessutom dra av från andra statliga utgifter eftersom han blandar investeringar och kostnader huller om buller i statsbudgeten. Han behöver en kapitalbudget för att särskilja långsiktiga investeringar från driftkostnader, så att han kan låta krediterna flöda in i kapitalbudgeten och investeringsprojekten för att bygga en magnettågsystem för hela Sverige.

Borg sa också att han ville ha vanlig räls, eftersom han vill att man kan köra godståg på höghastighetsrälsen, men det går inte eftersom den lutar för mycket i kurvorna. Det är heller inte billigare att bygga med rälsteknik. Snålheten bedrar visheten. Magnetsvävartekniken gör att tåget inte sliter på skenorna och sänker underhållskostnaderna till 34 procent av vad de rälsbundna höghastighetstågen kostar. En artikel om detta och många andra raka fördelar med magnettåg publicerades påpassligt av civilingenjör Carl-Åke Utterström i Göteborgsposten dagen efter Anders Borgs tillkortakommanden i lördagsintervjun.

Läs Carl-Åke Utterströms artikel:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1058843-dags-att-byta-spar-till-modern...?

Utred magnettåg i Sverige är en facebooksida för dem som idag vill att magnettåg skall börja utredas (och byggas): http://www.facebook.com/groups/138262075750/

Magnettåg Götaland är en politiskt obunden grupp som jobbar för att de ska byggas magnettåg i Götaland. Magnettåg Götaland är en del av Magnettåg Sverige där även Magnettåg Mälardalen ingår.
http://www.facebook.com/groups/421810807832806/
http://www.facebook.com/MagnettagIVastsverige
http://www.facebook.com/pages/Magnett%C3%A5g-i-M%C3%A4lardalen/197982467...

Byggmaglev.se med 10 anledningar att bygga magnettåg:
http://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev...

http://byggmaglev.se/om/ är en sida som inte uppdateras sen 2010 men har mycket information.

The International Maglev Board finns på:
http://www.facebook.com/pages/The-International-Maglev-Board/13061730307...
www.transrapid.de
www.magnettog.nu

LaRoucherörelsens kampanjer för magnettåg finns
på svenska här: Låt inte de "nya" höghastighetstågen bli stenålder direkt http://www.larouche.se/nyheter/2010/03/11/nya-hoghastighetstag-blir-sten...

http://larouche.se/artikel/bygg-magnettag
Till denna artikel finns en översiktskarta för ett magnettågsnät för Nordiska triangeln på sidorna 8-9 i tidningen Ny solidaritet nr 3, 2008: http://www.larouche.se/svenska/media/200803-stockholm-kopenhamn-75-min_2...
http://www.larouche.se/nyheter/2011/08/04/bygg-magnettag-till-norge-nu
http://larouche.se/nyheter/2011/02/11/magnettag-i-tusen-km-timme
och videon om det internationella magnettågsnätverket Världslandbron: http://larouche.se/artikel/eaptv-varldslandbron

på danska här: http://schillerinstitut.dk/danmark_behoever_magnettog.htmlpå

på engelska här: http://www.schillerinstitut.dk/maglev_english.html
och Maglev expert Elwin Hennis discusses the prospects for Maglev technology: http://larouchepac.com/node/16554

på tyska här: http://bueso.de/infrastruktur
och http://bueso.de/artikel/weltlandbrucke-und-transrapid-chancen-fur-deutsc... och videon Transrapid für München http://bueso.de/node/4434