“Nya” höghastighetståg blir stenålder

Redan när regeringen våren 2009 satte igång utredningen om höghastighetståg skrev Hussein Askary följande inlägg i Svenska Dagbladet:

Hjuldrivna tåg blir stenålder om några år. Varför inte satsa på magnettåg och 500 km/t som Kina och andra nationer redan bygger? LaRoucherörelsen i Sverige har räknat att det skulle kosta lika mycket att bygga magnettåg och dessutom koppla Stockholm-Oslo-Köpenhamn. Mer än så, nya industrier med nya tekniska genombrott skulle etableras i hela Sverige. Våra politiker som lever i en död penningssystem har ingen intention att bygga någotnting. Inte ens ånglok.

Nu när regeringen skall lägga fram förslaget att bygga höghastighetståg till Riksdagen verkar man fatta ännu mindre vad magnettågen betyder för den reala ekonomin.

1. Sverige är ett stort land med liten befolkning och få ungdomar som skall göra allt jobb om några år. Endast genom banbrytande satsningar på samtidens högsta teknologiska nivå, har vi i Sverige tidigare kunnat hävda oss internationellt. Elutbyggnaden i hela landet var en sådan och dagens människor borde komma ihåg vilket lyft bredbandsutbyggnaden har varit. Magnettågen ...

En översiktskarta för ett skandinaviskt magnettågsnät finns på sidorna
8-9 i Ny Solidaritet nr 3, 2008:
http://www.larouche.se/svenska/media/200803-stockholm-kopenhamn-75-min_2.pdf

2. Regeringen har totalt fixerat sig vid att köpa billigt för att spara pengar. Därför köper den helst redan färdiga tåg från utlandet. Regeringen saknar förmåga att tänka industriellt och bygga nya saker där patent och industrier hamnar i Sverige. Magnettågen ...

3. Regeringen tänker inte ta fram hela krediten för höghastighetstågssatsningen. Stora delar av projektets finansiering skall bli ytterligare en spelhåla för banker och spekulanter. Precis, som med elektriciteten, skall man låta statliga projekt bli vinstmaskiner hellre än fungerande infrastruktur. Eftersatt underhåll och massor nya statliga miljarder för att få allt fungera, kommer lika säkert som ett brev på gamla pålitliga Postverket. Kreditsystem ...

4. Nördiga ingenjörer och tekniker i Sverige är glada åt vilken ny teknisk pryl som helst utan tanke på den fysiska ekonomins effektivitet. Vill staten och spekulanterna bygga helt värdelös vindkraft, i stället för kärnkraft, så ställer man lydigt upp. Höghastighetståg på hjul är ju politiskt korrekt. Magnettåg ...

5. Utsvultna kommunalgubbar vill komma igång med vad som helst som ger lite pengar. Om det ändå bara är för spekulation och sysselsättning passar det bra med stenålder. Kommunernas outbildade och arbetslösa ungdomar har ju gott om tid. Magnettågen ...

Med denna oseriösa samling "förespråkare" för höghastighetståg är frågan om dagens ungdom kommer att stanna Sverige. Alternativet är att seriösa ungdomar träder fram som medborgare och statsledare för den självupptagna gamla förvirrade 68-generationen som styr idag.

LaRoucherörelsens kampanjer för magnettåg finns
på svenska här: Låt inte de "nya" höghastighetstågen bli stenålder direkt http://www.larouche.se/nyheter/2010/03/11/nya-hoghastighetstag-blir-sten...

http://larouche.se/artikel/bygg-magnettag
Till
denna artikel finns en översiktskarta för ett magnettågsnät för
Nordiska triangeln på sidorna 8-9 i tidningen Ny solidaritet nr 3, 2008:
http://www.larouche.se/svenska/media/200803-stockholm-kopenhamn-75-min_2...
http://www.larouche.se/nyheter/2011/08/04/bygg-magnettag-till-norge-nu
http://larouche.se/nyheter/2011/02/11/magnettag-i-tusen-km-timme
och videon om det internationella magnettågsnätverket Världslandbron: http://larouche.se/artikel/eaptv-varldslandbron

på danska här: http://schillerinstitut.dk/danmark_behoever_magnettog.htmlpå

på engelska här: http://www.schillerinstitut.dk/maglev_english.html
och Maglev expert Elwin Hennis discusses the prospects for Maglev technology: http://larouchepac.com/node/16554

på tyska här: http://bueso.de/infrastruktur
och http://bueso.de/artikel/weltlandbrucke-und-transrapid-chancen-fur-deutsc... och videon Transrapid für München http://bueso.de/node/4434


Utred magnettåg i Sverige är en facebooksida för dem som idag vill att magnettåg skall börja utredas (och byggas): http://www.facebook.com/groups/138262075750/

Magnettåg Götaland är en politiskt obunden grupp som jobbar för att
de ska byggas magnettåg i Götaland. Magnettåg Götaland är en del av
Magnettåg Sverige där även Magnettåg Mälardalen ingår.
http://www.facebook.com/groups/421810807832806/
http://www.facebook.com/MagnettagIVastsverige
http://www.facebook.com/pages/Magnett%C3%A5g-i-M%C3%A4lardalen/197982467...

Civilingejör Carl-Åke Utterström skrev en intressant artikel:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1058843-dags-att-byta-spar-till-modern...?

Byggmaglev.se med 10 anledningar att bygga magnettåg:
http://byggmaglev.se/2009/10/25/10-anledningar-till-att-magnettag-maglev...

http://byggmaglev.se/om/ är en sida som inte uppdateras sen 2010 men har mycket information.

The International Maglev Board finns på:
http://www.facebook.com/pages/The-International-Maglev-Board/13061730307...
www.transrapid.de
www.magnettog.nu