Öppet brev till Peter Wolodarski

Med anledning av Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarskis artikel den 17 augusti 2014:

Käre Peter Wolodarski!

Putin tittade världen i ögonen och frågade: Vill ni ha ett fredligt samarbete med oss i Ryssland? USA:s administration under Bush II, NATO och EU svarade: Nej, vi vill förstöra er och ert land som vi nästan lyckades med när Jeltsin styrde. Vi skall inringa er militärt, kulturellt och ekonomiskt. I Tjetjenien har vi redan förberett en stöt söderifrån genom att låta vår nära allierade Saudiarabien sprida sin statsreligion wahhabismen i norra Kaukasus. Vi kommer så snart som möjligt att erbjuda alla före detta sovjetrepubliker och tidigare Warszavapaktmedlemmar NATO-medlemsskap men absolut inte er. Vi kommer att nära er gräns placera robotar som vi kommer att kalla missilförsvarssystem som både kan slå ut er andraslagsförmåga och snabbt omprogrammeras till medeldistansrobotar. Vi kommer att säga att dessa är avsedda för robotar från Iran, Nordkorea eller terrorister. Vi kommer ofta att ha militära manövrer som övar angreppskrig nära ditt lands gränser där också så kallade neutrala länder som Sverige och Finland deltar så att du vet att du inte har några vänner i väst.

Detsamma kommer vi att göra ekonomiskt. Vi har under 10 år, från 1990 till 2000, sett till att länderna i före detta östeuropa inte fick chansen att utvecklas till suveräna nationer med en blomstrande ekonomi utan sjönk ned i en djup fattigdom utan framtidsutsikter. Nu erbjuder vi dem EU-medlemsskap för att få kontroll över deras ekonomiska politik så att de inte hittar på något mot vår vilja. En av fördelarna med detta är att vi kan använda östeuropeisk arbetskraft för att sänka lönenivån i våra egna länder så att den nödvändiga åtstramningspolitiken kan genomföras utan större problem.

Kulturellt och ideologiskt kommer vi att satsa massor med miljarder dollar eller euro, antingen direkt från de olika staterna eller från organisationer som står oss nära som National Endowment for Democracy(som officillet under 2012 gav 3.381.824 till ett 40-tal olika NGO i Ukraina), George Soros´ Open Society Foundation och 100-tals andra liknande organisationer för att propagera för det Brittiska Imperiets husideologi, liberalismen.

De länder som inte vill eller är tveksamma kommer vi att använda Tony Blairs regimförändringspoltik mot, liksom vi gör i övriga världen med länder som inte följer våra direktiv.

När Putin hörde detta svar förstod han att västvärldens ledare antingen blivit lurade eller blivit galna. Han fick en första bekräftelse på att han uppfattat situationen rätt när Irak anfölls 2003. Alla visste att Irak inte hade någor alls att göra med Al Qaida och 11 september. Alla vet numera att Tony Blair förfalskade bevis för att lura Colin Powel att Irak hade massförsörelsevapen. Ryssland fortsätter att lägga fram förslag hur man skall lösa världens problem med fredliga medel medan NATO och EU tar till krig, subersiv verksamhet och ekonomiska sanktioner.

För två år sedan var det som nu kallas IS dina hjältar som de syriska frihetskämparna som försågs med vapen och pengar från NATO, EU, Saudiarabien, Turkiet och indirekt också från Sverige. Din tidning borde inte vaara ett propagandaorgan för dessa länder och organisationer. I din egen tidning skriver Natan Sacher i en artikel om IS att arabförbundet för 2 år sedan ville bomba i Syrien men glömmer att berätta att de ville bomba Assadregeingens trupper och därmed stödja IS. Tankefel eller medvetet?

En ny ekonomisk världsordning är i vardande. Ryssland, Kina, Indien, Brasilien och Sydafrika har bildat Nya utvecklingsbanken. Kina har startat asiatiska infrastrukturbanken. Hela Latinamerika, med Argentina och Brasilien i spetsen, vill vara med. Sydkorea och Bangladesh har ansökt om medlemsskap. Detta borde du skriva om istället för att delta i NATO:s och EU:s krigshets mot Ryssland.

Kjell Lundqvist
Riksdagskandidat